26 februari 2006

Amning

Fotona är tagna av fotograf Gunnel Johansson, och togs när Hannah var 18 månader. Bara nån vecka efter det så slutade jag amma henne, och dikten skrev jag första amningsfria natten, då hon fick sova inne hos mormor och morfar (som vi bodde hos just då på besök från USA).

Här är dikten:

Att sluta amma Hannah

Min lilla älskling
   Jag saknar dig så
Du finns i rummet bredvid
   Men dit får jag inte gå
Där sover du i mormors säng
   Och jag får inte störa
Trots att jag bara vill titta
   Och alls inte röra
Det här är mycket svårare
   Än jag trodde det skulle bli
Nu är det du och jag
   Och inte längre vi
Visst är vi tillsammans
   Men inte så
En sån speciell kontakt
   Kan vi nog aldrig mera få
Visst älskar vi varandra
   Och kramas varje dag
Men det här var något annat
   Det var bara du och jag
Vårat speciella
   Och trots allt ditt bökande
Så sitter jag nu ensam
   Och saknar ditt sökande
Din lilla hand och mun
   Som letar efter brösten
För morgonmål, mellanmål
   Eller den där speciella trösten
Jag vet att det här är bra för oss
   Och att allt kommer ordna sig
Men det är svårt att tänka så
   När jag bara saknar dig
Ändå finns du så nära
   Men samtidigt långt bort
Jag hoppas den här natten
   Blir morgon väldigt fort

Inga kommentarer: